Nejčastěji kupovaná kola jsou ta horská. Není divu…

Nejoblíbenějším jízdním kolem u nás je bezesporu horské kolo. I když by název napovídal, že se hodí nejvíc do hor, můžete si koupit i „jemnější“ variantu, která se hodí jak do terénu, tak na jízdu po silnici či nezpevněných cestách. Tady je stěžejní, jaké zvolíte pneumatiky. Všeobecně, čím širší, tím větší odpor kladou, víc se „nadřete“ a víc se sjíždí. Proto si někteří z nás kupují silniční horská kola.

K čemu budete kolo používat?

To je zásadní dotaz, který byste si měli hned na začátku, ještě před koupí kola, popravdě zodpovědět. Jsou totiž cyklisté, kteří si dají předsevzetí, že začnou jezdit po těžších trasách, aby spálili víc kalorií, ale pak ze svého cíle uhnou, ale kolo určené pro těžší terén je v garáži. A zbytečně stojí, anebo se na něm po jiném terénu jezdí hůř. Všeobecně se ale můžete řídit poměrem vašeho ježdění. Trávíte alespoň 20 % svého času na jízdním kole mimo asfalt? Pak se pro vás hodí horské kolo.

Dělení horských kol

Základní rozdělení je podle druhu rámu. Volit můžete horské kolo s pevným rámem, kterým se také říká hardtaily. Mají odpruženou jen přední vidlici, zbytek kola je pevný. Občas můžete narazit na zcela pevné kolo, které nemá ani odpruženou přední vidlici. Takové už se ale nevyrábí, najdete je ve výprodejích, bazarech, zastavárnách i třeba v novém stavu. Jejich přednost je v rychlosti jízdy, zvlášť po zpevněných cestách. Ve šlapkách cítíte, jak šlapete a nemáte pocit, že jde energie někde do ztracena, do celého kola. Ale pokud najdete na hrboly, kameny, budete se cítit jako „vytřepané Startky“. Dalším typem jsou celoodpružená horská kola. Jsou ideální do horšího terénu, kde budete cítit lepší pohodlí. Odpružení je nejen u přední vidlice, ale i celé zadní části kola. Zadní tlumič má složitější konstrukci, v čem tkví nevýhoda těchto kol, a to je vyšší hmotnost. Kolo se ale líp ovládá v náročném terénu, zvláště při sjezdech. O celoodpružené kolo je potřeba se pečlivěji a častěji starat. Čistit tlumič i jej promazat. U obou kol se ale dá uzamknout odpružení, zadního i předního, což je skvělé při jízdě na silnici. Když volíte odpružení, dejte pozor na zdvih tlumení. Jde o veličinu uváděnou v milimetrech, díky níž poznáte, jak moc je vaše kolo odpružené. Pohybuje se v rozmezí od 80 – 220 mm, hobby cyklistům je doporučován zdvih v rozpětí 80 – 100 mm. Pokud bude mm víc, měli byste být o to větší profi jezdci, které kolo dokonale ovládají v závislosti na terénu. Jestli vám na vlastnostech kola hodně záleží, můžete si nechat sestavit model na míru. Je to sice dražší, ale kolo vám bude sedět naprosto dokonale.

Speciální horská kola

Horská kola se dál dělí. Ty základní jsou unisex, ale víc vyhovují mužům. Speciální jsou tedy dámská, downhill kola, elektrokola a dětské modely. Downhill je určeno pro těžké a náročné sjezdy. Mají vysoký zdvih obou odpružení a obzvlášť velkou stabilitu. Podporují rychlou jízdu u níž je nutností okamžité rozhodnutí. Konstrukce umožňuje dosažení velké rychlosti a velmi dobrou ovladatelnost. Je doporučováno jen zkušeným jezdcům. Pro jízdu po rovině či do kopců jsou nepoužitelná, vydávali byste zbytečně energii.

Elektrokola

Většina horských elektrokol umožňuje zvolit si, zda budeme celou jízdu využívat elektrokolo nebo zda budeme používat část cesty i své síly. Jednoduše vypnete motor. Tady volte kolo jako by bylo obyčejné, jen dbejte na dostatečnou výdrž baterie. Většinou mají vysokokapacitní baterii s výdrží 500 – 600 Wh. Hmotnost kola je vyšší, kvůli konstrukci jeho motoru. Dětská horská kola můžete volit od velikostí 12 po 26. Dospělácká horská kola začínají na velikosti 26, ale konstrukčně jsou zcela jiná, než dětská 26. Není proto vhodné kupovat jedno stejné kolo pro syna a otce např. U dětského horského kola je nutností dosáhnout při sezení špičkou nohy na zem. Není zde protichůdná brzda, dítě musí umět ovládat brzdy pákové na řídítkách. Stejně tak je u nich přehazovačka, aby kolo sloužilo, jak má a dítě mohlo přepnout převod. Dámská horská kola mají uzpůsobenou geometrii dámské stavbě těla, většinou mají níže položenou horní rámovou trubku. Jezdí se na něm pohodlněji, lépe se ovládá a je menší než pánské. Největší rozdíl je v délce rámu a představce, šíři řídítek, měkkosti odpružení a šíři sedla. Volte pečlivě, jde přece jen o výraznější investici, zvláště, pokud kupujete kolo pro profi jezdce či speciální upravené kolo. Vyzkoušejte si jej před koupí, ideálně nejen po rovince a dejte na rady odborníků.

Publikováno: 06. 09. 2021

Kategorie: Praktické rady

Autor: Katka Novosadová